Monikielinen ja kulttuurienvälinen osaaminen kansainvälistymisen ydinkompetenssina -hanke
Monikielinen ja kulttuurienvälinen osaaminen kansainvälistymisen ydinkompetenssina -hanke on Jyväskylän yliopiston rahoittama hanke, jossa suunnitellaan ja pilotoidaan Kansainvälisyysosaamisen ohjausta yliopisto-opiskelijoille.
-
Yliopistomme ops-linjauksissa yhteiseksi keskeiseksi tavoitteeksi on nostettu opiskelijoidemme kansainvälisyys ja kulttuuritietoisuus. Hanke tukee tämän tavoitteen saavuttamista ja alakohtaista konkretisointia niin opiskelijan ohjauksen kuin osaamisenkin näkökulmista.
Hankkeen tavoitteena on:
1) Määritellä ja konkretisoida, miten kansainvälistymisosaaminen ja sen kehittyminen nähdään osana opiskelijan akateemisen asiantuntijuuden kehittymistä.
-
Tavoitteena nostaa esiin erilaisia näkökulmia ja rakentaa ymmärrystä eri tieteenaloilla tarvittavasta monikielisestä ja kulttuurienvälisestä osaamisesta
2. Opiskelijoiden kansainvälistymissuunnitelman pilotointi
- Mukana kolme tiedekuntaa (JSBE, KasvPsy, Liikuntatieteellinen)
- KV-suunnitelma toteutetaan osana laitosten/tiedekuntien HOPS-ohjausta
3. Monikielisen ja kulttuurienvälisen osaamisen arvioinnin kehittäminen
- Tutkimusperustainen kehittäminen (taustalla laajasti kulttuurienväliseen viestintään ja monikielisyyteen liittyvää tutkimuskirjallisuutta; aineiston kerääminen kehitystyöstä)
- Arvioinnin kehittäminen omistajuutta tukevaksi: arvioinnin kohteena olevat opiskelijat mukana arvioinnin kehittämisessä
Nykyinen hanke (vuosille 2020–2021) rakentuu vuosina 2017 –2019 totutettujen pedagogisten kehittämishankkeiden jatkeeksi (eEducation hankkeet).
"First, intercultural competence is a lifelong developmental process or way of ’becoming’ and ’being’; it is not a one-off act of achievement or acquisition. It can involve gains and losses in competence over both time and cultural space."
Scott Blair (2017), Mapping intercultural competence. Aligning goals, outcomes, evidence, rubrics, and assessment.