Arviointikriteerit
Korkeakouluopiskelijoiden ruotsin kielen taidon arviointi
Korkeakoulujen ruotsin kielen suoritusten yhteismitallisuuden kehittäminen (KORU-hanke) on ensimmäinen ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen yhteinen, valtakunnallinen kieltenopetuksen kehittämishanke, joka toteutettiin vuosina 2003-2005.
Korkeakoulututkintoihin sisältyvien ruotsin kielen opintojen yhteydessä suoritetaan myös valtionhallinnon kielitutkintoa vastaavat ruotsin /suomen opinnot. Siksi on olemassa selkeä tarve toisaalta yhdenmukaistaa ruotsin opintojen arviointiakorkeakoulujen kesken ja toisaalta saattaa korkeakoulujen ruotsin opinnoista annettavat arvosanat yhteismitallisiksi valtionhallinnon kielitutkinnoissa määriteltyjen vastaavien arvosanojen kanssa.
Arvioitaessa korkeakouluopiskelijoiden ruotsin kielen puhumis- ja kirjoittamistaitoja tukeudutaan ennen kaikkea holistiseen kuvaukseen (ylimpänä taulukoissa): Suoritusta arvioitaessa on tarpeen aina ensin kiinnittää huomiota kokonaisuuteen, ja sen tulee olla ensisijainen kriteeri lopullista arvosanaa annettaessa.
Analyyttiset kriteerit ovat arvioinnin tukena ja auttavat arvioijaa analysoimaan arvioitavan tuotoksen tarkempia piirteitä. Ne auttavat myös antamaan opiskelijalle enemmän palautetta hänen kielitaitonsa tasosta. Kirjoittamisen arvioinnissa on ehkä helpompi antaa palautetta kaikista kriteereistä, koska siinä arviointiin on yleensä enemmän aikaa kuin puhumista arvioitaessa. Tarkoituksena ei kuitenkaan missään tapauksessa ole se, että lopullinen arvosana olisi analyyttisten kriteerien keskiarvo, vaan huolellisesti harkittu, kokonaisvaikutelmaan perustuva arvio.
KORU-taitotasokuvauksia suositellaan käytettäväksi niin opettajien tekemissä ruotsin kielen opintosuoritusten arvioinneissa kuin opiskelijoiden tekemissä itse- ja vertaisarvioinneissa.
KORU-hankkeen suositukset korkeakoulujen ruotsin kielen opintojen arvioimiseksi otettiin käyttöön kaikissa korkeakouluissa 1.8.2006 alkaen.
KORU-taitotasokuvaukset puhumisen (= puheen tuottaminen ja suullinen vuorovaikutus) arviointiin
Hyvä taito: arvosanat 4–5 (B2-C1) |
Tyydyttävä taito: arvosanat 1–3 (B1) |
Hylätty: (A2 tai alle) |
Osaa viestiä sujuvasti, spontaanisti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisissa vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa tilanteissa. Viestintä sujuu vaivattomasti ja sen osapuolet kokevat sen luontevaksi. |
Osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi rutiininomaisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa tilanteissa, mutta puhe usein niukkaa ja katkonaista. Viestin välittyminen saattaa edellyttää ponnistelua ja totuttelua muilta osapuolilta. |
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta. |
Vuorovaikutustaidot |
Vuorovaikutustaidot |
Vuorovaikutustaidot |
Sanasto |
Sanasto |
Sanasto |
Rakenteet |
Rakenteet |
Rakenteet |
Ääntäminen |
Ääntäminen |
Ääntäminen |
KORU-kirjoittamisen taitotasokuvauksiin valittiin analyyttiseksi kriteeriksi tekstin sisältö ja jäsentely, koska se on sanaston ja rakenteiden hallinnan lisäksi tärkeä kriteeri tekstin ymmärrettävyyden ja luettavuuden kannalta.
KORU-taitotasokuvaukset kirjoittamisen (=kirjallinen tuottaminen ja kirjallinen vuorovaikutus) arviointiin
Hyvä taito: arvosanat 4–5 (B2-C1) |
Tyydyttävä taito: arvosanat 1–3 (B1) |
Hylätty: (A2 tai alle) |
Osaa kirjoittaa asiantuntevasti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisia, vaativiakin työelämässä tarvittavia yleisiä ja oman alansa tekstejä tilanteen ja kohderyhmän mukaisesti. |
Osaa kirjoittaa yksinkertaisesti, pääosin yhtenäisesti ja ymmärrettävästi rutiininomaisia työelämässä tarvittavia yleisiä oman alansa tekstejä. |
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä. |
Tekstin sisältö ja jäsentely |
Tekstin sisältö ja jäsentely |
Tekstin sisältö ja jäsentely |
Sanasto |
Sanasto |
Sanasto |
Rakenteet |
Rakenteet |
Rakenteet |
LÄHDE: Raija Elsinen & Taina Juurakko-Paavola, Korkeakouluopiskelijoiden ruotsin kielen taidon arviointi, Hämeenlinna 2006