Arvioi viestintäosaamistasi
Puheviestintätaitojen kehittämisen kannalta on tärkeää tehdä arvio omasta osaamisesta ja omista oppimistarpeista. Itsearviointisi tukena ja pohjana voit käyttää alla olevia esiintymis- ja ryhmäviestintätaitojen arviointilomakkeita. Arvioinnin tekeminen kannattaa tehdä ennen opintojakson alkamista, jolloin voit asettaa itsellesi oppimistavoitteita.
Esiintymistaitojen arviointi
Arvioi esiintymistaitojasi asteikolla 3 hallitsen hyvin 2 hallitsen kohtuullisesti 1 kaipaan harjoitusta |
Vuorovaikutustaidot, kohdentaminen ja kontakti - kuuntelumotivaation synnyttäminen ja ylläpitäminen - esityksen sisällön suhteuttaminen kuulijoiden mukaan (mm. sanavalinnat, jäsentäminen, kuulijoiden aiempien tietojen huomioiminen) - kontaktin ilmentäminen katseella - kontaktin ilmentäminen sijoittumisella, asennolla ja eleillä - kuuntelijoiden aktivoiminen kysymysten avulla - tilan antaminen kuuntelijoiden kysymyksille ja kommenteille - kuuntelijoiden havainnoiminen ja kuunteleminen - reagoiminen kuuntelijoiden sanattomiin ja sanallisiin viesteihin |
Puheenvuoron rakentamisen taidot - kuuntelijoita kiinnostavan aiheen tai näkökulman valinta - esityksen rajaaminen ja mitoittaminen tavoitteen, tilanteen ja ajan mukaan - esityksen keskeisen sanottavan valinta - kiinnostavan aloituksen suunnitteleminen - johdonmukaisesti etenevän esityksen rakentaminen - esityksen jaksottaminen (asiasta toiseen siirtyminen) - ala- ja yksityiskohtien liittäminen sopiviin pääkohtiin - esityksen lopettaminen hallitusti ja oikea-aikaisesti |
Puheenvuoron sisältö - esityksen sisällön valinta - merkittävien näkökohtien esiintuominen - mielipiteiden ja väitteiden uskottavat ja monipuoliset perustelut - havainnollistaminen kielellisin ja nonverbaalisin keinoin tai havaintovälineiden avulla |
Ilmaisutapa - tarkan, ymmärrettävän ja ilmaisuvoimaisen kielen käyttäminen - äänen käyttäminen tilanteeseen sopivalla tavalla (äänen voimakkuus, puhenopeus) - nonverbaalisen ilmaisun suhteuttaminen tilanteen mukaan (katse, ilmeet, eleet, asennot, tilan käyttö) |
Esiintymisjännitys - esiintymisjännityksen hyväksyminen - oman esiintymisjännityksen ilmenemismuotojen tunnistaminen - esiintymisjännityksen kanssa toimeentuleminen - esiintymisjännityksen positiivisten puolien näkeminen |
Vaikutelmat -ulkoisen olemuksen merkityksen ymmärtäminen vaikutelmien synnyssä (esimerkiksi vaatteet, kengät, laukut, korut, kampaus, meikki, tuoksut, kello, silmälasit, tatuoinnit ja lävistykset) - nonverbaalisen viestinnän merkityksen ymmärtäminen vaikutelmien synnyssä (esimerkiksi äänenkäyttö, katse, ilmeet, eleet, asennot, tilan käyttö) |
- havainnollistamiskeinojen merkityksen ymmärtäminen vaikutelmien synnyn kannalta (esimerkiksi tarina, piirtoheitin, esitysgrafiikka, kuvat, piirrokset, esineet ja draaman keinot) - aiheen kiinnostustavuuden osoittaminen kuuntelijoille (puhujan motivaatioon liittyvät taidot kuten halu puhua, kiinnostuminen ja innostuminen) |
Valitse kolme taitoa joita haluat erityisesti kehittää.
Ryhmäviestintätaitojen arviointi
Tehtäväkeskeisiä taitoja
Tavoitteet taito - määritellä yhteinen tavoite - toimia keskustelussa yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi Toimintatavat taito - sopia etenemisestä - huomata etenemisen esteet ja purkaa niitä - mukauttaa sanottava tilanteen tarkoituksiin ja toimintatapoihin Kuunteleminen taito - eritellä toisten puheenvuoroja - pyytää täsmennyksiä ja perusteluja - ottaa toisen näkökulma huomioon - huomata ja tulkita kuuntelijoiden sanallista ja sanatonta palautetta ja mukauttaa omaa puhetta sen perusteella - yhdistellä ja kehittää edelleen toisten esittämiä ajatuksia |
Osallistuminen taito - edistää keskustelun kulkua ,esim. ehdottaa, kommentoida, antaa ja pyytää tietoa - kohdentaa sanoma kuuntelijoille - käyttää tiiviitä ja johdonmukaisia puheenvuoroja - pysyä asiassa ja ottaa yhteisen ajan käyttö huomioon - arvioida rakentavasti ehdotuksia - perustella ja konkretisoida mielipiteitä - liittää oma puheenvuoro edellisiin puheenvuoroihin - määritellä ja analysoida tehtävistä nousevia ongelmia - tehdä yhteenvetoja ja tiivistyksiä |
Suhdekeskeisiä taitoja
Henkilösuhteet taito - osoittaa empatiaa ja tukea - osoittaa toisen arvostamista - ilmaista omaa aktiivisuutta ja yhteistyöhalukkuutta viemättä tilaa muilta - ottaa vastaan palautetta omasta toiminnasta - antaa rakentavaa palautetta toisen toiminnasta Ryhmän toimivuus |
Valitse näistä taidoista 2-3, joita haluat erityisesti kehittää.